טו ועשית חשן משפט, מעשה חשב--כמעשה אפד, תעשנו; זהב תכלת וארגמן ותולעת שני, ושש משזר--תעשה אתו. טז רבוע יהיה, כפול; זרת ארכו, וזרת רחבו. יז ומלאת בו מלאת אבן, ארבעה טורים אבן:
טור, אדם פטדה וברקת--הטור, האחד, יח והטור, השני-נפך ספיר, ויהלם, יט והטור, השלישי-לשם שבו, ואחלמה, כ והטור הרביעי-תרשיש ושהם, וישפה, משבצים זהב יהיו, במלואתם, כא והאבנים תהיין על-שמת בני-ישראל, שתים עשרה--על-שמתם, פתוחי חותם, איש על-שמו, תהיין, לשני עשר שבט.
שמות לט פרשת פיקודי לט,ח ויעש את-החשן מעשה חשב, כמעשה אפד: זהב, תכלת וארגמן ותולעת שני--ושש משזר. לט,ט רבוע היה כפול, עשו את-החשן-זרת ארכו וזרת רחבו, כפול. לט,י וימלאו-בו--ארבעה, טורי אבן: טור, אדם פטדה וברקת--הטור, האחד. לט,יא והטור, השני-נפך ספיר, ויהלם. לט,יב והטור, השלישי-לשם שבו, ואחלמה. לט,יג והטור, הרביעי-תרשיש שהם, וישפה: מוסבת משבצת זהב. במלאתם. לט,יד והאבנים על-שמת בני-ישראל הנה, שתים עשרה--על-שמתם: פתוחי חתם איש על-שמו, לשנים עשר שבט.
אנו קוראים בפעם הראשונה על אבני החושן בספר שמות פרק כ''ח פרשת תצווה גלוי וידוע שאין בתורה ולו אות או מילה אחת מיותרת, לכן תמוהה מאד שכבר אחרי עוד פרשה אחת שוב נזכרים האבנים, והכול בפרטנות יתרה. ללמדנו, איזו חשיבות מיוחדת יש לעניין. וכמה מיוחדות אבני החושן כשאכן קוראים עליהן בכתובים ונותנים להן את הכבוד שהקב''ה נתן להם, מעניין לגלות שעל מספר הפסוקים הנ"ל נכתבו תלי תילים של פרושים, החל ברבינו בחיי, דרך שלטי - הגיבורים, לאברהם הרופא. המשנה, הגמרא וכ''ו.
חכמנו ז''ל יחסו סגולות רוחניות ופיזיות לאבני החן והשפעות מוחשיות לכל אבן ואבן. כל אחד בדורו החל מהכוהן הראשון
רבינו בחיי בפירושו על התורה (שמות כ''ח) אומר ש''אין לך כל אבן ואבן מן האבנים היקרות שלא תמשוך כוח מן העליונים וממשיך
המדרש המפואר (בראשית רבה י''ד ) שבשעת ירידת הגשמים הכול מתברך אף אבן טובה מרגשת ומקבלת כוח מלמעלה וממשיך. האבנים היקרות הם תריסר אבני החושן "וכל שאר האבנים היקרות הם מינהן, ענפיהן ותולדתן של אבני החושן" "הזוהר הקדוש בשם רשב"י "תמצא פליאה וחכמה בי" ב אבני החושן" "וכן האבן עזרא בפרושו על התורה (שמות כ"ח-ט) כותב "כל הכוחות ימצאו בתולדות כל אבן ואבן וממשיך רבינו בחיי בספרו מדרש תלפיות ומתייחס לסגולת האבנים ומוסיף טעם וסיבה לכל אבן ולכל שבט את צבעה כוחותיה והשפעותיה של כל אבן ואבן. אודם אבנו של ראובן ולפי אותו מדרש סגולתה לבהירות עיניים ועוצרת הדם ותחזק הלב ותשקיט הכעס ומוסיף "וסגולתה של אבן האודם שכל אישה שנושאת אותה אינה מפלת לעולם נפלים והוא טוב לאישה המקשה ללדת. ואם שוחקים. אותה ומערבים אותה באכילה ושתייה מועיל הרבה בהריון. והיא סגולה לעת מגפה". ועל זו הדרך לומדים על תכונות שאר האבנים